torsdag 7 maj 2009

De sista ljuva åren

Så hette gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning. Det handlade om äldreomsorgen i Sverige.
Nog för att jag redan visste att många äldre behandlas ovärdigt men detta var lite väl magstarkt.
Några av personerna i inslagen hade inte varit utomhus på flera år. Förvirrade vaggade de fram och tillbaka dagarna i ända i sjukhuslika korridorer med sina rullatorer som enda sällskap.

Jag blir så förbannad när jag ser sånt. I programmet jämförde en professor i geriatrik lagstiftningen som finns kring djur och kriminella med den som gäller för våra äldre. De förstnämndas villkor är på många sätt mer humana och värdiga. Som en av sönerna till en gammal kvinna i reportaget sa "Det vore nästan bättre att mamma satt i fängelse, då skulle hon iallafall komma ut en gång om dagen".

Jag menar inte att djur och kriminella inte ska behandlas med respekt och värdighet. Det tycker jag absolut att de ska. Däremot ifrågasätter jag att det inte går att lagstadga så att de gamla som önskar ska få rätt att komma ut minst någon gång i veckan. Åtminstone.

Självklart handlar det om personella och ekonomiska resurser men många äldreboenden klarar ju av det, så varför skulle inte alla kunna göra det?Jag tror det handlar om vilja, mod, empati och förståelse för sina brukare (eller kunder som det faktiskt är!!) hos de som bestämmer. Och på det, förmågan att prioritera rätt saker.

Jag hoppas verkligen att mina nära och kära som börjar bli till åren kommer att förbli pigga och friska länge än och att äldrevården hinner förbättras radikalt under den tiden.
Det skulle fullständigt ta knäcken på mig att behöva lämna min pappa på ett sådant där ställe.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig. Det är inte ett värdigt liv. Din benämning kunder är tusen gånger bättre än brukare, som är ett förfärligt konstigt och trist ord. I R M A

    SvaraRadera
  2. Jag såg inte programmet men har hört talas om det o det räcker:( Fruktansvärt men nyttigt att det visas upp.

    SvaraRadera
  3. IRMA - Ja visst är benämningen kunder trevligare. Det är ju det de är! En kund behandlar man dessutom inte hur som helst, men någon som kallas brukare verkar det visst vara fritt fram att behandla hur man vill. KRAM!

    Mie - Absolut, det är bra att det synliggörs. Det brukar ju bli en himla fart på politikerna när sånt här uppdagas. Vi får hoppas på det!

    SvaraRadera