onsdag 19 augusti 2009

Nöff nöff - mediahajp eller blodigt allvar?


Hur ska man ställa sig till det här? Tänka att det inte är värre än en vanlig influensa och skita i att vaccinera sig och hoppas på det bästa eller vaccinera sig och riskera att bli förlamad, få hjärnhinneinflammation och gud vet vad mer?

Mediebevakningen gör mig inte direkt klokare heller. Alla tips och råd från olika smittskyddsexperter som egentligen inte vet så mycket utan mest bedömer och gissar.

Jag är ambivalent.

Jag har ingen lust att ge min snart 3-årige son ett vaccin som inte är färdigtestat. Vem vet vilka skador det skulle kunna ge honom? Å andra sidan, skulle jag någonsin förlåta mig själv om jag struntade i det och han blev allvarligt sjuk?

Jag inser ju att det vore förödande för landet om så många som de förutspår kommer att bli sjuka och att massvaccinering därför kan vara en lösning. Men på individnivå tror de ju att risken att bli allvarligt sjuk är väldigt, väldigt liten och då känns det lite onödigt att vaccinera sig för den sakens skull.

What to do? Hur tänker ni göra och varför?

1 kommentar:

  1. Jag tycker rädslan är överdriven, jag tycker jag hör från alla håll att den inte är värre än en vanlig influensa men att smittrisken är högre. Folk som normalt sett klarar en flunsa behöver inte oroa sig för allvarliga följder. Vi erbjuds gratis vaccinering via jobbet, men en kollega som är läkarhustru (hjärtläkare) säger att både hon och hennes man tycker att det vore bättre att bli sjuk för att öka den egna resistensen. Så resonerar jag med, antingen blir jag sjuk och då får jag kanske lite bättre framtida moststånd, eller så klarar jag mig ändå. Man kan ju bli dålig av vaccineringen också.

    SvaraRadera