söndag 10 januari 2010

En helg går mot sitt slut

Söndagkväll hemma hos oss. Mätt och belåten efter en smarrig spagetti carbonara sitter jag i fåtöljen med datorn i knät. Eld i kaminen. Mannen är nyduschad efter en heldag ute i skogen. Lilleman har badat, doftar barnängen tvål och är snart redo för sängen.Ikväll är det min tur att lägga honom och läsa en bok. Prata om dagen som gått och dagen som kommer imorgon. Jag älskar den där stunden på kvällen, precis innan han ska sova. Så mycket närhet, kärlek och kloka funderingar.

Ytterligare en helg till ända. En helg där jag bott i underställ, raggsockar och fleecetröja. Så otroligt skönt och oglamoröst. Innan jag lägger mig ikväll ska jag ta en lång, varm dusch, men innan dess ska jag sittar här och vara lite sunkig ett tag till...;).

Solen har lyst på oss från en klarblå himmel hela helgen och temperaturen har legat runt 15 minusgrader. Vi har trotsat kylan och varit ute en stund varje dag iallafall. Man bara måste få komma ut efter en hel vecka inomhus. Lilleman har åkt snowracer och jag har agerat lift och dragit honom upp och ner, upp och ner, upp och ner för backen. Bäste grannen kom ut och höll mig sällskap.. Upp och ner, upp och ner... Jag bjöd in honom på kaffe som tack för sällskapet. Det är verkligen en av tjusningarna med att bo på landet. Spontana kaffegäster. Halvtorra bullar och några pepparkakor var allt jag hade att bjuda på men det gör liksom inget.

Våra middagsgäster inför lördagkvällen hade ringt sig sjuka så vi övergick till plan B och bjöd in några andra kompisar. Löjrom till förrätt, fiskgryta med saffran och gott bröd till varmrätt och glass och kaffe efteråt. Vilda men glada barn for omkring till ungefär nio sen åkte gästerna hem.
Jag somnade i soffan mitt i en bra film och kvicknade till framåt halv två snåret och la mig och läste en stund innan jag somnade.

Idag har mannen varit i skogen och jagat och lilleman och jag har bara myst här hemma. En timme ute i solen och sen har det varit skidskytte på TV, kaffe och en chokladbit på eftermiddan och lite jobb medan lilleman sov middag.

Nu ska jag göra lite välling till E. Sen är det dags att välja en god bok och gå upp och lägga oss.
Ha en fortsatt trevlig kväll.

Imorgon känns det som om vardagen börjar på allvar. E ska till dagis och mannen och jag till jobbet. Veckan som ligger framför mig blir hektiskt men rolig hoppas jag. Många kundmöten inbokade. Planering för vårens marknadsföringsaktiviteter står på agendan. Pappa kommer nog hit på middag någon kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar