lördag 30 januari 2010

Tyst i huset

Det är tyst här hemma, det enda som hörs är diskmaskinen som jobbar på i köket.
Mannen och sonen ligger näsa mot näsa i soffan här bredvid och sover en alldeles för sen eftermiddagslur. Min fd kollega som kom upp från Stockholm idag ligger i gästrummet en trappa upp och vilar en stund.

Vi har ätit hemlagad gulaschsoppa med färskt lantbröd och god ost. Druckit kaffe med saffransbiscotti. Pratat jobbminnen, om den gamla goda tiden, om kollegor och försökt summera det år som gått sedan vi sågs senast.

Då, i mars förra året. På min avtackning på jobbet. Jag kom dit efter att ha varit mammaledig och tjänstledig i nästa två år. Jag var där för att säga tack och hej till jobbet och kollegorna jag delat vardagen med i många långa år. Det kom fler kollegor än jag någonsin kunnat drömma. För att uppvakta med presenter, äta tårta, ge mig en kram och önska mig lycka till. Det värmde i hjärtat minns jag. Precis som det värmer i hjärtat nu att träffa min gamle chef och goda vän igen. Jag är så glad att vi behållit kontakten och jag är så glad att han tagit sig tid att åka hit för att hälsa på.

Ikväll blir det ännu mer god mat. Mannen var nere i källaren tidigare och hämtade ett finvin till karlarna. Själv får jag dricka vatten och alkoholfri öl men det funkar det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar