tisdag 6 april 2010

Namnfunderingar

Bara sju veckor kvar tills det är tänkt att Liten ska komma till världen. Än har vi inget namn till honom eller henne.

Flicknamnen vi funderar på är Norah eller Ingrid. Norah efter mannens farmor och Ingrid efter mannens mormor och min mamma. Jag tycker väldigt mycket om båda.

När det gäller pojknamn är det värre. Vi har inget direkt favoritnamn. Jag är förtjust i Malte men mannen är inte lika förtjust. Sen gillar jag Joel också men inget är sådär superduperbra.

Kriterier:
* passa ihop med efternamnet
* passa tillsammans med Lillemans namn
* gärna funka internationellt
* gärna klassiskt utan att vara trist
* och givetvis passa vår lilla älskling

Svårt, det är ju inget beslut man vill ångra om några år eller ens barn blir retat för.

Vad har ni för favoritnamn? Några fina pojknamn på lut?

4 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt att namnge sina små ... tänk på den mamman med 8 barn på en gång (USA) kunde/hade hon valt namnen själv? Med en drös med barn som hon hade redan innan?
    :)LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  2. Tycker också det är supersvårt, än svårare när man har ett barn redan för då vill man ju gärna att namnen även skall klinga fint ihop också.

    Båda era flicknamn är jättefina. Jag tycker också pojknamn är svårare denna gång av nån lustig anledning och jag och mannen kommer inte överens om några namn alls.

    Jag tycker att Dag är ett så fint pojknamn men min kille vägrar i sten. Andra fina är Björn och Måns. Tycker jag, vill säga.

    SvaraRadera
  3. Hmm, det är inte lätt (vi har ju samma "problem"). Svårt att ge konkreta råd eftersom jag inte vet vad ni heter i efternamn och inte heller vad storebror heter men jag tycker som du att Joel är fint även om det inte kom med på vår lista (på grund av att det inte funkar så bra i Norge).

    Jag har vänner som nyligen döpt sina killar till Eskil och Arvid, det tycker jag är två fina namn. Sen gillar jag Karl, Henry och Frank också men har inte fått gehör för de namnen här hemma...;)

    Båda tjejnamnen är superfina! Om vi får en tjej blir det en Nora (utan h), det passar väldigt bra med storebrors namn (Nils) och även till vårt efternamn. Vi har haft Linn och Iris på vår tjejlista också men Nora är nummer ett. Ingrid gillar jag men det uttalas annorlunda i Norge (ljuslöst d) och så är det lite för likt mitt eget namn, annars hade jag gärna haft det på min tjejnamnlista också.

    Lycka till med namnvalet!

    SvaraRadera
  4. Tack för era förslag. Ja, inte är det lätt och inte har vi kommit fram till något mer heller.
    Liv tycker jag också om. Det skulle också passa fint ihop med både storebrors namn och vårt efternamn. Men det var det här med pojknamn.... Nåväl, det löser sig säkert.
    Kram till er!

    SvaraRadera