onsdag 14 april 2010

Tömd på energi

Vissa dagar flyter på som vanligt. Jag vaknar pigg och utvilad och känner mig redo att ta itu med en ny dag. Andra dagar är det som om jag hasar omkring i sirap.

Idag är en sådan dag.

Noll entusiasm. Noll energi. Noll idéer. Noll ork. Allt väldigt lämpligt när man som jag förväntas vara kreativ och sprudlande på jobbet. Maken jobbar dessutom i ett tillfälligt projekt vilket innebär att han jobbat eftermiddagar och kvällar de senaste veckorna. Ytterligare tre veckor återstår. Det är en fantastiskt bra möjlighet för honom (och därmed för oss) så givetvis stöttar jag honom i detta men det känns ändå tungt vissa dagar.

Eftersom jag är den av oss som hämtar Lilleman på dagis varje dag så åker jag hemifrån tidigt för att hinna så mycket som möjligt på jobbet. Kl 16.00 hämtar jag älsklingen som oftast är impregnerad i lera och grus efter en rolig dag på dagis. Sen åker vi och handlar eftersom vi inte har orkat oss iväg och storhandlat. Hem. Kånka in matkassar, leriga kläder, teckningar, dator och väska från bilen. Laga nyttig, välsmakande och varierande mat (ambitionen är iallafall den). Bolibompa. Tvätta. Plocka. Plocka lite mer. Hänga tvätt. Plocka ur diskmaskinen. Bada Lilleman. Pussa. Läsa saga. Natta. Om jag fortfarande är vaken efter det brukar jag sätta mig framför datorn en stund, se lite på TV eller läsa tills mannen kommer hem. Då dricker vi te och uppdaterar oss lite på vad som hänt i våra respektive liv under dan. Kommer sällan i säng före midnatt.

Idag la jag alla borden och måsten åt sidan. Värmde risgrynsgröt till mig och sonen till middag. Låter honom leka själv fast han tjatar på att jag ska leka med honom. Ska snart lägga mig platt på rygg i soffan och bara slötitta på TV. Orken räcker inte till något annat.

Så får det vara. Idag. Imorgon hoppas jag på mer energi.

4 kommentarer:

  1. Skickar energi och hoppas den når fram...men allvarligt, det är ju ett tungt dagsverke du beskriver, jobba heltid, hämta, handla, laga mat, osv. Nu när du till råga på allt är höggravid är det inte konstigt att kroppen börjar protestera. Den vill vila nu!
    Hoppas du får tid och möjlighet till det snart.
    kram

    SvaraRadera
  2. Och så kanske det är så att kroppen längtar efter lite vila nu. Du är höggravid och behöver tanka både sömn och energi till det nya, häftiga som väntar.
    I valborg ska vi ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gör så lite oftare.
    lägg måsten åt sidan. om din kropp behöver vila. så ge den det. Lilleman tycker säkert att det är tiptop att krypa upp bredvid sin mamma o titta på en film eller nåt. medan mamman sover...powernappar.badar fotbad.läser tidningen...
    var snäll mot dig själv. det låter som om du har mycket runt dig på dagarna. och det har ju barnen med på dagis.
    så eftermiddagen o kvällen kan väl få vara lite mys.lite pys. Visst?
    kram!

    SvaraRadera
  4. Tack flickor - ni är så kloka alla tre!
    Just den här dagen kändes det tungt men för det mesta måste jag säga att det går ganska bra. Jag försöker lyssna på kroppen och vila så snart jag hinner. På helgerna blir det långa eftermiddagslurar tillsammans med Lilleman och på kvällarna försöker jag lata mig så ofta jag kan. Tack för omtanken. Kram!

    SvaraRadera