fredag 27 mars 2009

Dans är min absoluta passion

Så länge jag kan minnas har jag älskat att dansa. Balett, jazzdans och showdans när jag var yngre och från tonåren och uppåt så har det mest handlat om bugg och foxtrot. Säkerligen har mitt påbrå från Hälsingland format mig. Även om jag både föddes och växte upp i Stockholm så har jag tillbringat i stort sett all ledig tid här. Båda mina föräldrar tyckte väldigt mycket om att dansa när de var yngre och från att jag var fjorton så började även jag och mina vänner åka på logdans.

Innan vi tog körkort så ställde våra gulliga föräldrar upp och körde oss. Många danslogar låg flera mil hemifrån så det var åtskilliga sommarkvällar som mina föräldrar tillbringade bakom ratten. Så här i efterhand inser man vilken kärleksfull handling det var. Att i ur och skur alltid ställa upp och skjutsa och hämta, gärna mitt i natten. Kärlek!

Frågar du mig så tycker jag alla föräldrar borde uppmuntra sina barn att börja dansa.
Varför? För att det ger så oerhört mycket. Det är oerhört roligt, man lär känna många nya människor, man får motion men framförallt är det en ovärderligt bra social träning. Framförallt när man är ung är dansen ett jättebra sätt att lära sig att umgås och vara nära någon av motsatt kön på ett naturligt sätt (utan att behöva styrka sig med sprit först), att komma över sin blygsel och tro på sig själv och att lära sig att man duger som man är. Givetvis finns det andra former där du kan lära dig det också men dansen är någon jag verkligen förespråkar.

Krogvärlden upplever jag många gånger som ytlig. Du döms direkt efter hur du ser ut och är du inte snygg så har du inte mycket att komma med. I danskretsar är det inte alls på samma sätt. Där är det istället den som är duktig att dansa som är kung, oavsett ålder, charm och utseende. Visst, det kan ju vara knäckande nog för den som som inte kan dansa. Å andra sidan, dansa kan du lära dig - hur du ser ut kan du bara delvis göra något åt.

Som ni märker skulle jag kunna skriva en hel avhandling om det här. Det ska jag inte.
Åka på dans däremot, det ska jag göra, imorgonkväll.

Kram och trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar