tisdag 27 januari 2009

Att sälja sig själv

Som egen företagare och konsult är det bra om man är duktig på att sälja in sig själv och sina tjänster. Att göra ett bra intryck och framstå som kompetent och erfaren.
Ödmjuk och lyhörd men samtidigt med pondus och handlingskraft. Inte verka för angelägen och inte heller för avvaktande. Ha förmågan att känna av stämningen i rummet, vara sig själv, ha tajming, vara charmig utan vara flirtig, personlig men inte privat. Ni vet vad jag menar - en bra säljare helt enkelt.

Jag är tyvärr ingen säljartyp. Snarare en som tar hand om kunden när affären redan är i hamn. En som vårdar och utvecklar befintliga kunder. Det är i de situationerna jag gör mig bäst.
De allra flesta dagar känner jag att jag har något att komma med. Att de timmar jag debiterar faktiskt är värdefulla och gör skillnad för kunden. Andra dagar undrar jag när de ska komma på mig och kräva pengarna tillbaka.

Jag gissar att det är så det är att vara sin egen. Det tar tid att vänja sig att det man säljer är sig själv. Sin tid, erfarenhet och kunskap.

1 kommentar:

  1. Så kul att du lämnde en kommentar hos mig så jag hittade hit! Jag förstår precis din vånda med detta att sälja sig själv, det är så svårt så svårt! Men jag tror att övning ger färdighet så det är väl bara att kämpa på! Lycka till vidare!

    SvaraRadera