tisdag 20 januari 2009

Första dagen på jobbet


Nej, inte för mig alltså. Jag är fortfarande hemma och försöker bli frisk. Och det går alldeles för långsamt.

Däremot för USAs nye president. Mr Barack "Yes we can" Obama. Jag ser med spänd förväntan fram mot vad denne man kommer att prestera och jag är inte ensam om det. Det vilar ett enormt ansvar på denne mans axlar och det är inga små problem han förväntas hitta lösningen på. Krigen i Mellanöstern, Irak och Afghanistan, klimathotet, den globala finanskrisen, krisen i USA och så vidare. Jag undrar just hur hans första dag på "jobbet" kommer att se ut. Var börjar man liksom?

Läste i tidningen idag att över 25 000 poliser och militärer skulle skydda presidenten idag under installationen. Förutom att de spärrat av halva Washington, tömt luftrummet ovanför och installerat krypskyttar runt halva stan. Idag ja, men sen då? Presidenten och hans familj kommer ju alltid vara hotade (de har varit bevakade av Secret Service sedan långt tillbaka redan). Oavsett vad han lyckas åstadkomma eller var i världen han befinner sig så kommer hotbilden alltid finnas där.

Visst, han är världens mäktigaste man - men till vilket pris?

Jag är glad att Obama vann presidentvalet. Men jag är nästan lika glad att det finns någon människa som frivilligt tar på sig det ämbetet i tider som dessa. Det är bara önska honom all lycka på det nya jobbet.

Det roligaste med hela Obamas valkampanj är hans motto "Yes we can". Som småbarnsförälder vet vi att han snott det rakt av från "Byggare Bobs "Kan vi klara det - ja vi kan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar