måndag 2 februari 2009

Att leva här och nu

Jag imponeras av människor som lyckas leva i nuet. Som har förmågan att släppa tankarna på det som redan hänt och som inte hela tiden planerar för vad som ska komma härnäst. Jag inbillar mig att de människorna är lyckligare än andra.

Det förgångna kan vi inte göra så mycket åt. Gjort är gjort. Antingen väljer man att se sina mindre lyckade val i livet som nyttiga erfarenheter eller så grämer mig sig och ödslar onödig energi på något som ändå inte gör att göra något åt.

Samma sak med framtiden. Hur mycket vi än vill så kan vi inte styra över den. Givetvis behövs ett visst mått av planering för att livet ska fungera rent praktiskt. Men planerar vi inte för mycket?

Jag försöker att stanna upp då och då och och njuta av livet som det ser ut just nu.
Att värdesätta det jag har här och nu, istället för att längta efter något jag inte har.

Jag har redan allt jag kan önska mig. Och för det är jag oerhört lycklig och tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar