söndag 8 februari 2009

Snö, snö, snö

Det fullkomligen vräker ner snö utanför fönstret. Lilleman och jag har precis kommit in efter att ha skottat en liten gång fram till bilen och sen försökt skotta fram den. Det har säkert kommit 20 cm nysnö bara sedan i morse när mannen åkte. Spåren efter hans bil var nästan helt översnöade.

Vi har ett avtal med en lokal bonde som gör att han ska vara jour hela vintern och komma och ploga när det behövs.... Jag undrar just var han är någonstans?

Tur för honom och för mig att jag inte ska iväg någonstans idag, det hade blivit svårt kan man säga utan att överdriva.

Annars då. Jo, vi fastnade precis som jag misstänkte framför Melodifestivalen igår kväll.
Då jag inte hör till de som brukar ringa och rösta så blev jag heller inte så upprörd som alla verkade bli över det nya "otroligt svårbegripliga" röstningsystemet. Nä, jag försökte mer koncentrera mig på musiken och tycker väl sådär om gårdagens startfält. Här kommer mina spontana synpunkter.

Rock-Nina från Bollnäs - Nina. Rivig brud med klös och väldigt mycket läder. Helt ok låt tycker, hon hade gärna fått gått vidare, iallafall till Andra chansen.

Killen med jeans, t-shirt och stora biceps - Jag kommer inte ens ihåg vad han hette, än mindre hur låten gick. Trist att ha jeans och t-shirt. Bra att han inte gick vidare.

Shirley - Ingen låt som berörde direkt. Den kommer med all säkerhet gå varm på "Lugna favoriter" och jag tror säkert att den växer om man får höra den några gånger till. Lite förvånad att hon kom sist!

Emelia - Vacker som en dag och schysst inledning på låten. Lite väl klämmig refräng bara i min smak. Rätt att hon gick vidare dock.

Scotts - Nej, det var inte min cup of tea. Jag gillade Scotts i Dansbandkampen men jag har lite svårt för sångare Henkes kroppsspråk när han sjunger snabba låter. Jag kan inte sätta fingret på det för karl ser ju bra ut och har en bra röst men det är något som inte riktigt lirar. Men lille älsklingen här hemma diggades Scotts och dansade runt runt framför TVn.

Caroline af Ugglas - Skön tjej som verkar ta det mesta med en klackspark. Lite väl mycket Janis Joplin wannabe men jag gillade låten. Om jag blundade och inte tittade blev det bättre.

Marie som har ABBA att tacka för mycket - Snygg tjej men låten var lite för lik de senaste årens Shakira-kopior.

Alcazar - Jag börjar bli mer än lovligt trött på Alcazar. Det känns som om man inte hör eller ser någonting om dem alla andra dagar på året men just när det drar ihop sig till Melodifestival då envisas de med att alltid vara med. Samma sound, samma typ av kläder, samma sak. Trist.

Och så några ord om Petra Mede. Jag tycker hon gjorde en ok insats, kändes lite forcerad kanske men vem skulle inte göra det i direktsändning inför 3 miljoner tittare. Kan inte vara en helt enkel uppgift att leda ett program som ska tilltala så många. Jag gillar Petra så jag hoppas hon växer i uppgiften och blir bättre och bättre.

Nä, dags för lite lunch. Sen får jag väl gå ut och skotta igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar