måndag 9 februari 2009

Familjen Annorlunda

Om ni missade premiären av den nya serien "Familjen Annorlunda" på TV4 förra måndagen så se till att bänka er framför TVn ikväll kl 20.00. Serien följer tre svenska familjer med det gemensamt att de har ovanligt många barn. En har tio, en åtta och en fem (varav de tre yngsta är trillingar)!

Förutom att det är ett bra program så ger det mig som tittare väldigt bra perspektiv på tillvaron. Mina egna problem att få vardagspusslet att gå ihop vissa dagar framstår som rent löjliga.

Tänk er själva att åka till pulkabacken med era tio barn. Först göra en "enkel" matsäck som mamman uttryckte det med korv och bröd, smörgåsar, varm choklad och frukt. Därefter klä alla dessa barn i vinterkläder och sedan om allt går som planerat packa in dem i familjens TVÅ minibussar tillsammans med tio snowracers och pulkor. Mamman i familjen berättade att hon körde fyra tvättmaskiner om dagen. Tvätt som hon när den torkat vek ihop, sorterade i storleksordning och sedan la in i allas rum.

Eller som killen i programmet utan egna barn som förälskade sig i en kvinna som redan hade åtta barn med en annan man. Han hade tydligen utan några större betänkligheter flyttat in till dem och axlat rollen som "extrapappa". Det är kärlek!

Den sista familjen hade två flickor som var fem och nio och kände att de kunde tänka sig ett barn till. Gärna en son. De fick trillingar! I programmet är småttingarna drygt 1 år och går på dagis. Både mamman och pappan i familjen jobbar heltid och gör karriär. Bara att se mamman hämta på dagis gjorde mig svettig. När hon fått på ena barnet kläderna sprang de andra två åt varsitt håll. När hon lyckats fånga barn nr två hade barn nummer ett redan börjat klä av sig.

HUR får de till det? Jag kan tycka att logistiken med ett barn kan vara nog så marig vissa dagar.

2 kommentarer:

  1. Jag har också suttit med hakan i knät och känt mig rätt så vek framför det där programmet. Otroligt vilken kraft det måste finnas i oss envar. Jag kan inte heller fatta hur det rullar runt för en familj med tio barn. Och jag har också bara ett, vilket jag tycker är "a hand full" väldigt ofta...

    SvaraRadera
  2. Jen - Bara tanken att åka till ett äventyrsbad med åtta barn samtidigt känns aningen befängd. Jag skulle ha fullt sjå att hålla ordning på ett!

    SvaraRadera