söndag 8 februari 2009

Världens skönaste duntäcke

.. fick jag av världens bästa man i julklapp! Tjockt, tungt, varmt och dunigt. Ett riktigt lyckost-täcke! Jag som är en frusen typ sover som en prinsessa under det.

Täcket är köpt på IKEA och fram tills idag så kändes det riktigt bra. De verkade nämligen vara väldigt säkra på att deras dunprodukter endast innehöll dun och fjäder från döda djur. Man kan ju tycka att de är rätt modiga som vågar gå ut och lova sånt när de köper in varor från över 8000 olika underleverantörer runt om i världen.

Med andra ord, tanken och ambitionen var god men höll inte hela vägen. Alldeles nyss så läste jag att IKEA gått ut och sagt att de lovat sina kunder för mycket och att de nu skulle stoppa inköpen av dun från osäkra leverantörer.

Det känns sådär att veta att dunbolstret jag sover under kanske innehåller dun från fåglar som plockats levande. Jag mådde fysiskt illa när jag såg inslaget på TV förra veckan. Skräckslagna fåglar som skrek rakt ut i smärta.

Å andra sidan. Vad vet vi egentligen om alla andra produkter som vi bär på oss, stoppar i oss eller smörjer in oss i? Inte mycket. Visst, vi blir mer och mer upplysta och det görs fler och fler reportage i den här stilen men det lär inte vara sista gången vi blir uppretade, bestörta och ledsna. Och så utbryter panik. Media eldar på genom att blåsa upp nyheten i alla kanaler och visa upp läbbiga bilder rakt i ansiktet på oss. Vi lovar oss själva att "Aldrig mer....".

Jag lovar att jag kommer kolla noga nästa gång jag köper en produkt som innehåller dun om det står något om var dunen kommer ifrån och jag hoppas verkligen att de företag som ägnar sig åt detta vansinniga djurplågeri tvingas sluta.

Men jag kommer inte att slänga mitt duntäcke i protest. Sån är jag!

Bilden har jag lånat från Hemtex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar